Київ – місто без самоврядування

Київ – найбільше і найбагатше місто України. Найталановитіші студенти приїздять сюди вчитися. Найуспішніші компанії відкривають тут свої офіси. Окремі райони Києва збирають більше податків ніж цілі області України. Київ – потужне, дивовижне місто.

Але водночас це місто без нормального комунального транспорту і без достатньої кількості дитячих садочків, це місто абсолютно хаотичної забудови і неефективних комунальних підприємств. Ці проблеми лише гіршають із року в рік і не вирішуються. Передовсім вони не вирішуються тому, що обрані громадою представники не мають повноважень нічого вирішувати, а ті, хто володіє справжньою владою в місті, не представляють інтересів громади.

Іншими словами, у Києві немає самоврядування.

Як так? – спитаєте ви. Адже Київ – найбільший і найбагатший! І у нас навіть є пам’ятник Магдебурзькому праву. Хіба ми не самоврядні. На жаль, ні.

Що таке самоврядування?

Самоврядування – це ухвалення обраними громадою органами рішень щодо питань місцевого значення, пояснює Степан Берко, голова центру нормопроектування Фракції «Об’єднання «Самопоміч» у Верховній Раді. «Умовно кажучи, ми зібрали якісь гроші на нашій території і ми вирішуємо, на що їх витрачати, як нам вулиці називати, де ті вулиці будувати і т.д. І якщо наші рішення не суперечать закону, державна влада не може втручатися в процеси самоврядування», – говорить Берко.

Степан Берко

Степан Берко

За його словами, в Конституції чітко прописано, що таке місцеве самоврядування, в чому воно полягає, де закінчуються повноваження державної влади і де починаються повноваження місцевого самоврядування. «Загалом в Україні самоврядування існує. Люди обирають собі ради і мерів, мери витрачають кошти громади, рада контролює, як ці кошти витрачаються, як потреби громади забезпечуються, – пояснює Берко. – Але у нас згідно із законом є два міста, в яких самоврядування практично немає – це Київ і Севастополь. Там діє так званий особливий спосіб здійснення самоврядування».

Кого представляє міський голова Києва?

Кияни обирають міську раду і мера, як в усіх містах України, але за законом мер не має ніяких повноважень. «Це весільний генерал», – констатує голова центру нормопроектування. Усі повноваження керувати містом, згідно із законом, – у голови КМДА, який призначається президентом. Голова КМДА – це представник державної влади, всі рішення розпоряджатися бюджетними коштами на рівні міста приймає не представник самоврядування, представник президента.

«У нас склалася ніде не описана традиція, що президент призначає – з власної доброї волі – обрану на посаду мера людину головою адміністрації. Але у нас вже були випадки, коли мінявся президент і приймав рішення, що очолюватиме КМДА не та людина, яку люди обрали мером. І тоді мер, по факту, взагалі не міг нічого зробити», – пригадує Степан Берко історію, коли мером був Леонід Черновецький, а головою адміністрації за президентства Віктора Януковича призначили Олександра Попова.

Віталій Кличко, голова КМДА

Віталій Кличко, голова КМДА

Люди не можуть притягнути мера до відповідальності, а президент може міського голову звільнити з посади в будь-який момент. Міський голова, який поєднує посади мера і голови КМДА, не діє в інтересах людей, бо не люди йому дали повноваження, а президент. «Коли ти йдеш по Києву і бачиш хаотичну забудову, якої для киян краще, щоб не було, це тому, що міський голова діє в інтересах президента, а не киян, і віддає друзям президента ділянки під забудову», – наголошує Берко.

Більше того, голів районних в місті Києві адміністрацій (РДА) теж призначає президент. Тобто виходить, що навіть якщо головою КМДА президент призначить обраного людьми мера, то в районах витрачанням коштів керують особи, яких ніхто не обирав. Фактично, на місцях у міського голови руки зв’язані, бо через районну адміністрацію президент може заблокувати будь-яку ініціативу мера.

Яка роль міських депутатів?

Повноваження депутатів Київської міської ради (КМР) украй обмежені. Вони зводяться до затвердження бюджету, який пропонує голова КМДА. «Бюджетний процес у нас дуже абстрактний, депутати затверджують документ на 5 сторінок і 30 рядочків цифр «на покращення інфраструктури», але на що саме – ніхто не знає, – пояснює голова центру нормопроектування. – Депутати фактично не мають можливості проконтролювати, на що ці кошти використовуються. Після того, як вони прийняли бюджет, і аж до наступного року вони нічого суттєвого голові КМДА не можуть зробити. Вони хіба що можуть написати безліч запитів або торгуватися з головою КМДА в разі, якщо він хотітиме, щоб КМР прийняла якесь рішення».

Як повинно було би бути?

В містах, де мер відповідальний перед людьми, мер зацікавлений виграти вибори, а тому зацікавлений показати людям результат. Це дійсність і у Львові, де Андрій Садовий тричі обирався мером, і навіть у Харкові, де Геннадій Кернес також бореться за голоси харків’ян, адже шанси залишитися на посаді у нього є тільки в одному випадку: якщо його оберуть.

Щоби виправити ситуацію, що склалася в Києві, потрібно повернути міській владі самоврядні повноваження. «Місто збирає податки і потім ці кошти витрачає на власні потреби. Це мають робити обрані людьми Київрада і міський голова», – наголошує Степан Берко. З іншого боку, функції держави повинні зводитися до перевірки: чи всі рішення міськради і мера відповідають законам. «Фактично, це має бути єдина функція держадміністрації», – пояснює голова центру нормопроектування.

Щоби повернути самоврядування Києву, потрібно почати з ухвалення нового закону «Про столицю», який би наділяв мера повноваженнями як очільника міста, і відділяв окремо функції голови КМДА, який мав би займатися суто наглядом за законністю. «Однак багато повноважень держадміністрації прописані на рівні Конституції і простим законом ми не можемо їх прибрати. Це, наприклад, повноваження з виконання цільових програм уряду, – зазначає Берко. – Ми пропонуємо, щоб був бюджет столиці – ним розпоряджатиметься мер. Людина, обрана громадою, буде витрачати гроші громади і відповідати за їх використання перед громадою. Також буде бюджет, яким розпоряджатиметься голова КМДА, як це є нині, однак ми пропонуємо встановити, що бюджет КМДА складатиметься тільки з коштів, виділених державою, і що КМР має контролювати, щоб ці кошти витрачалися в інтересах громади».

«По суті, ми пропонуємо повернути бюджет міста Києва київській громаді», – підсумовує голова центру нормопроектування.

Дізнавайтесь найважливіші новини Києва у нашому Telegram-каналі:
T.ME/SAMOPOMICHKYIV

Читайте також:

21 січня

Вадим Ноздря: Киянам необхідно активніше...

631 0 48
03 березня

«Солідарність» зірвала вибори до райрад в Києві

688 0 702
16 лютого

Облік комунального майна перейшов у прозорий...

1489 0 29

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Sorry that something went wrong, repeat again!