Програми для багатоквартирних будинків – на папері та в житті

Минулого разу у нашій постійній рубриці «Будь господарем» Олена Казарінова торкнулася теми програм співфінансування ремонту у багатоквартирних будинках. Сьогодні ми детальніше поговоримо про те, які з цих міських програм працюють на практиці, і наскільки вони дієві.

Ставати господарями в своїх будинках співвласникам дозволяє вже створена і працююча правова база. Місцеві програми стимулюють організацію та розвиток об’єднань співвласників. Але контроль над житловим фондом влада віддає повільно і неохоче, про що свідчать деякі особливості цих програм. Спробуємо в цьому розібратися.

Співфінансування капремонтів у будинках, що експлуатуються більше 10 років (Рішення)

Співвласники знають про технічний стан та проблеми свого будинку. Дочекатися необхідного ремонту за кошти міста згідно з Програмою економічного і соціального розвитку дуже важко. Необхідність ремонту визначається на підставі весняно-осінніх оглядів, які проводять представники комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду району». Як показала практика, по-перше, іноді огляди проводяться суто «на папері», тобто не проводяться взагалі. По-друге, результати проведеного огляду – не гарантія включення будинку в перелік безкоштовного ремонту. Оскільки по районах міста немає незалежного і достовірного рейтингу проблемних будинків, то і гроші виділяються непрозоро, заангажовано і в недостатній кількості.

Тепер, за новою програмою, співвласники приймають рішення на зборах про необхідність ремонту або реконструкції будинку, інженерних мереж і беруть участь в програмі співфінансування за прописаним алгоритмом (Алгоритм).

Але і тут маємо низку слабких моментів:

  • Непорівняні реальний об’єм необхідних робіт і сума виділених коштів по цій програмі – на всіх охочих елементарно не вистачить грошей. Кількість будинків, що потребують ремонту, сотні, а грошей виділено «аж» 3 мільйони гривень на район. В такому разі реально можна допомогти 3-4 будинкам.
  • Функція замовника робіт покладена на комунальне підприємство “Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду району”. З практичного досвіду роботи з цим комунальним підприємством маємо необ’єктивно складені дефектні акти та кошториси. Завищений кошторис автоматично збільшує суму, яку мають сплатити співвласники, а це знижує шанси реалізації проекту.
  • Розпорядниками бюджетних коштів визначені районні адміністрації. Це приведе до неефективного і безчесного розподілу грошей. Маємо приклад, коли кошти на ремонти житлових будинків виділені по Програмі економічного і соціального розвитку в 2018 році в Печерському районі пішли виключно на округ депутата від фракції «Солідарність» Ярослава Діденка.

Конкурс проектів з реалізації енергоефективних заходів у кооперативних будинках та будинках з ОСББ

За цим проектом розподіл витрат такий: 30% – співвласники, 70% – місто. Тут треба уважно ставитись до попереднього прорахунку необхідних робіт, чітко визначитись зі своїми можливостями, а саме з 30%. Від цього, звісно, залежить той об’єм робіт , який можливо буде отримати від міської адміністрації.

В 2019 році з’явилися зміни на користь співвласників в договірних відносинах з містом. Тепер співвласники можуть за свої кошти виготовляти проектну документацію на частку робіт, що фінансується за кошти КМДА. В цьому випадку державну експертизу проекту також замовляє учасник конкурсу і вже з копією експертного звіту передає на реалізацію Комунальному підприємству «Група впровадження проекту з енергозбереження в адміністративних і громадських будівлях м. Києва». Це комунальне підприємство визначене виконавцем робіт в Положенні про конкурс.

Витрати на проектування та експертизу можна включити в частку ОСББ (у вже згадані 30%).

Це нововведення надає можливість впливати на вартість частки проекту в 70% , і контролювати її виконання.

Плануючи заходи з енергоефективності в будинку, доцільно прорахувати всі можливості, окрім участі в конкурсі. Інколи може бути вигіднішим самостійне виконання робіт з залученням «теплого» кредиту по Урядовій програмі. Ця програма діє з 2014 року і відшкодування витрат для ОСББ по таким кредитам, наданим державними банками, не менш 40% (“Теплий”кредит). А в 2019 році продовжує діяти місцева програма здешевлення теплих кредитів, а це ще 30% відшкодування. В бюджеті Києва на 2019 рік  для цього передбачено 10 мільйонів гривень.

«Центри комунального сервісу» (Рішення)

При створенні ОСББ у співвласників виникає багато організаційної роботи, а також витрат на друк документів, поштову розсилку, оренду приміщення для проведення установчих зборів. Далі необхідно пройти державну реєстрацію і розпочати діяльність. Ресурсний центр планував взяти на себе витрати по організації зборів, реєстрації. Також супроводжувати бухгалтерію та юридичні питання переходу будинку під управління ОСББ. Це допомогло би новоствореному об’єднанню «стати на ноги». На жаль, ухвалене рішення вже майже рік є тільки на папері за браком фінансування. І чи буде профінансовано його роботу в цьому році в процесі корегування бюджету міста – залишається відкритим питанням. А поки єдине, на що можна розраховувати – загальна консультація щодо процедури створення ОСББ та приміщення в стінах районної адміністрації.

Підтримка проведення першого ремонту в будинку з ОСББ

Фінансова підтримка першого ремонту дуже актуальна для будинків старого житлового фонду. Співвласники не поспішають брати в управління будинок з купою технічних проблем. В багатьох містах України міська влада вже пішла шляхом допомоги і там працюють різні програми фінансування. Нарешті про це заговорили і в Київраді. Проект рішення передбачав виділення коштів із розрахунку 500 грн на 1 кв. метр площі будинку. В прийнятому рішенні на 1 кв. метр будинку виділяється  250 грн і додатково вводиться коефіцієнт на кожні 10 років віку будинку. Рішення прийняте в березні 2019 року і має поки що декларативний характер. Кошти плануються тільки з 2020 року. Обсяг їх невідомий і розподіляти їх будуть знову районні адміністрації.


«Сирі» (або недолугі) рішення Київради потребують доопрацювання. Реформа в сфері ЖКГ продовжується, незважаючи на цю адміністративну недолугість. Завдання громади об’єднатися і зробити рішення і проекти дієвими. Гуртом приводимо до ладу свій будинок, а далі неминуче об’єднання громади приведе до відновлення самоврядування і створення комфортних умов життя в місті. Завдання ж депутатів фракції «Об’єднання «Самопоміч» – в тому, щоб змусити рішення, що досі існують переважно на папері, втілюватися в життя.

Наступні зміни згідно ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» очікують нас з 1 травня цього року. Про них поговоримо в наступних публікаціях.

Дізнавайтесь найважливіші новини Києва у нашому Telegram-каналі:
T.ME/SAMOPOMICHKYIV

Читайте також:

20 січня

Круглий стіл «Зонінг столиці: проблеми та...

764 0 18
25 лютого

Бездіяльність промерської більшості в Київраді...

811 0 1221
26 лютого

СПОЧАТКУ ВИЗНАЧЕННЯ РЕАЛЬНОГО СТАНУ РЕЧЕЙ ШЛЯХОМ...

1091 0

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Sorry that something went wrong, repeat again!