Час домовлятися: види договорів на комунальні послуги

З 01.05.2019 року почали діяти всі положення Закону України № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги». Про це висловились майже всі ЗМІ, основні «страшилки» це пеня за несвоєчасну сплату за послуги та абонплата. Інформація поверхнева і іноді більше заплутує споживачів, ніж дає пояснення. На що передовсім варто звернути увагу в цій реформі?

Ще раз про колективну відповідальність

Про житлову послугу з управління будинком та відповідний договір ми детально говорили в попередніх публікаціях. Зміни, що набули чинності 01.05.2019, – це вже кінцеві ланки того ланцюжка законів, що має початок ще з 2001 року. Червоною лінією через всю реформу проходить теза – власники окремих квартир є співвласниками всього багатоквартирного будинку і повинні вміти утримувати свою власність і, головне,  приймати колективні рішення. Без цього  неможливо нічого зробити в будинку, навіть передбачені законодавством форми індивідуальних договорів з постачальниками, можна застосувати тільки через рішення зборів співвласників. Коло замкнулось – будинок це колективна робота і відповідальність співвласників.

Комунальна послуга – загальні відомості

Назви комунальних послуг тепер уточнені, і до них належать:
– постачання та розподіл природного газу;
– постачання та розподіл електричної енергії;
– постачання теплової енергії;
– постачання гарячої води;
– централізоване водопостачання;
– централізоване водовідведення;
– поводження з побутовими відходами (в тому числі вивіз сміття).

Складові вартості комунальних послуг – це ціна самої послуги, адміністрування послуги або абонентська плата (облік, оформлення платіжок, робота з боржниками) та плата за обслуговування внутрішньобудинкових  мереж. Ціна послуги або тариф встановлюється та затверджується уповноваженим законом органом. Дві інші складові – ринкові і залежать від обраної форми договору між споживачем та виконавцем послуг. До речі, зараз ми також платимо за адміністрування, але ця плата не відокремлена від тарифу.

Газ та електроенергія

В постачанні та розподілі природного газу та електричної енергії поки все залишилось так як є. Послуга надається винятково за індивідуальним договором з постачальником, обліковується тільки за індивідуальними лічильниками.

Для  безперервного та безпечного постачання газу технічне обслуговування внутрішньобудинкових газових мереж в житлових будинках здійснює оператор газорозподільної системи. Технічним обслуговуванням систем електропостачання займаються енергопостачальник  або інший суб’єкт господарювання, який має дозвіл на проведення таких робіт.

Варіанти договорів по теплу і воді

Тепер детальніше про інші комунальні послуги. Отримувати тепло (теплову енергію) та воду ми зможемо за різними типами договорів. Сторонами  договорів є індивідуальний або колективний споживач і виконавець послуги.

Індивідуальний споживач – це фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об’єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

Колективний споживач – юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги.

Пропонується три форми договорів, які відрізняються межами відповідальності споживача і виконавця: індивідуальний, колективний, колективний споживач. На кожну комунальну послугу в будинку може бути окрема форма договору. Рішення про те, за якою формою договору буде надаватися та чи інша комунальна послуга, приймається на зборах співвласників і вважається прийнятим якщо за нього проголосували власники квартир та нежитлових приміщень, площа яких разом перевищує 75 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку. Збори проводяться згідно ЗУ №417-VІІІ  «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку».

Індивідуальний договір

Договір укладається між окремим споживачем і виконавцем послуги. Послуга надається споживачу до квартири. Виконавець бере на себе адміністрування послуги і обслуговування внутрішніх мереж. Перед укладанням договору він перевіряє стан будинкових мереж і пропонує відповідну ціну обслуговування. Для кожного будинку вона буде індивідуальна. Вартість адміністрування послуги теж коливається але граничний розмір абонплати встановлюється постановою Кабінету міністрів України.

Виконавець контролює оплату послуги і веде роботу з боржниками. Відключається послуга (якщо існує технологічна можливість) в разі накопичення боргу тільки окремому споживачу.

Колективний договір

Сторони договору – виконавець послуги і уповноважена особа від імені співвласників багатоквартирного будинку. Обов’язкова наявність будинкового лічильника. Уповноваженою особою може бути фізична або юридична особа затверджена зборами співвласників, правління ОСББ, ЖБК або управитель. Виконавцю оплачується тільки послуга, що надається до входу в будинок. Ведення обліку і розподіл спожитої послуги, виставлення рахунків, обслуговування внутрішніх мереж – завдання уповноваженої особи. Також вона інформує виконавця про наявність боржників. Відповідальність несе безпосередньо боржник.

Колективний споживач

Ця форма договору стосується тільки ОСББ. Обов’язкова наявність будинкового лічильника.

Послуга надається до входу в будинок. ОСББ забезпечує облік спожитих об’ємів послуги і забезпечує оплату послуги. Відповідальність за боржників несе повністю ОСББ і вирішує питання за рахунок своїх коштів. Збори співвласників мають право встановити внутрішні правила впливу на боржників.

Пеня і штраф

В договорах  повинні бути  вимоги до якості послуги, права, обов’язки та відповідальність сторін, ціна та порядок оплати, а також порядок та умови внесення змін до договорів, в тому числі щодо ціни послуги. Тому поняття «пеня» і «штраф» виникають тільки після укладання відповідних договорів.

У разі несвоєчасного здійснення платежів сплачується пеня в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 відсотка суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 відсотків загальної суми боргу. Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку внесення плати за послуги, встановленому в договорі.

Якщо виконавець комунальної послуги або управитель багатоквартирного будинку не надав або надав не в повному обсязі послугу, він згідно договору перераховує плату за послугу, а також сплачує споживачу неустойку (штраф) у порядку та розмірі, визначених законодавством або договором.

Якщо не вибрати форму договору

Якщо співвласники самостійно не обрали модель організації договірних відносин або не домовилися з виконавцем про вартість обслуговування внутрішньобудинкових  мереж, виникає четвертий варіант – індивідуальний договір приєднання з відповідальністю виконавця послуги тільки до входу в будинок. Відповідно виконавець отримує оплату за послугу згідно тарифу та абонплату. Мережі всередині будинку залишаються без обслуговування.

Поки в нас є час для прийняття рішень до 1 травня 2020 року. Але наразі в Верховній Раді зареєстровано законопроект №10228, в якому прописані деякі зміни та уточнення до закону «Про житлово-комунальні послуги», в тому числі перенесення термінів для укладання договорів. По постачанню теплової енергії пропонується термін до 01.10.2019 року, по решті послуг до 01.01.2020 року.

Отже, чекаємо Постанову Кабінету міністрів з типовими формами договорів, визначення термінів, а наразі проводимо роботу по згуртуванню активних співвласників.

В наступних публікаціях розберем покроково як укладати договори, а також більш детально поговоримо про послугу з поводження з побутовими відходами.

Олена Казарінова

Дізнавайтесь найважливіші новини Києва у нашому Telegram-каналі:
T.ME/SAMOPOMICHKYIV

Читайте також:

19 березня

Програми співфінансування: для ОСББ та не тільки

1062 0 25
15 травня

Альона Бабак: «Чому має зростати ціна на газ,...

970 0 39
18 жовтня

НЕДОЛІКИ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО УПРАВЛІННЯ...

1419 0

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Sorry that something went wrong, repeat again!